Zoekwoorden voor SEO
Kies je zoekwoorden voor SEO bewust, volg niet alles wat iedereen roept of aanreikt is mijn eerste opmerking. Te vaak hoor ik mensen container woorden roepen waar ze zich op richten. Dit vraagt een lange adem in de wereld van SEO (zoekmachine optimalisatie). Als ik dan vraag, doe je er al wat mee of heb je een SEO specialist of bedrijf in de arm genomen? Soms is het antwoord ja en zijn de kosten hoog en het resultaat blijft lang uit. Dus kies je zoekwoorden voor SEO bewust, zodat je er profijt van hebt.
Wat kun je zelf doen? Jij kent je business goed, weet wat klanten van je verwachten en waar ze naar vragen.
Vaak zie je terug dat met name bedrijven die zich richten op een regio veel te breed kijken. Of algemene zoekwoorden gebruiken waarop zeer sterke concurrentie aanwezig is.
Specifieke zoekwoord combinaties, durf te kiezen
Voorbeeld: SEO specifieke zoekwoord combinatie
Stel je bent en website bouwer en je wilt graag gevonden worden op de term “website bouwer” dan is dit zeer algemeen. Immers zijn er vele website bouwers door heel Nederland en daarbuiten.
Durf je nog specifieker te zijn?
Waarin bouw je een website, maak je gebruik van een bepaald CMS? Ja? Wat is dat CMS? Joomla bijvoorbeeld. Maak je zoekwoorden specifiek, dan krijg je relevante bezoekers naar je website.
We hebben nu in ons voorbeeld: “Website bouwer Joomla” Deze combinatie is al specifieker en gericht op de doelgroep die op zoek gaan naar een website bouwer voor het Joomla CMS.
Lokale SEO, regio gebonden zoekwoord combinaties
Als we dan ook nog bedenken dat we in ons voorbeeld graag regionaal werken omdat je bij de klant aan tafel wilt zitten. Dan wil je als je in Den Bosch zit de regio wellicht meenemen. Hierdoor wordt de focus nog gerichter. Waardoor je nog relevantere bezoeker krijgt, immers de bezoekers die zo specifiek en lokaal zoeken zijn je potentiële klanten.
Dus dan hebben we als zoekwoord combinatie: “Website bouwer Joomla Den Bosch”
Hoe stel je dan je zoekwoorden voor SEO samen?
Doe onderzoek online en of vraag je bestaande relaties, klanten, naar woorden die ze zouden gebruiken als ze zoeken naar oplossingen of diensten zoals jij deze aanbiedt op het web. Zoek uit welke zoekwoorden op dit moment binnen jouw diensten trending zijn. Hiervoor kun je online tools gebruiken. Of nog eenvoudiger type je zoekwoorden die je hebt opgesteld in in Google en kijk welke opties Google al aanvult via het dropdown menu.
Bekijk aanverwante bedrijven, of concurrenten als je ze zo wilt noemen. waarop richten zij zich, niet dat je direct moet gaan kopiëren maar leer ervan en pas e.e.a slim toe. Meet vervolgens wat er gebeurd en analyseer je data en bezoekers, pas zoekwoorden en combinaties aan totdat je de juiste bezoekers op je website hebt die vervolgens je diensten als klant afnemen.
Mocht je naar aanleiding van dit artikel over zoekwoorden en SEO hulp nodig hebben om jouw website beter te laten scoren in Google? Dan maak ik graag een afspraak met je om te zien hoe ik je daarbij kan helpen.