Eric Reuser

Mijn website staat niet in Google

Mijn website staat niet Google

5 SEO missers bij lancering websites

Veel voorkomende SEO missers bij lancering van websites. Een website bouwen, dat kan toch iedereen. Je kiest een Open Source CMS, een template en klaar is kees de basis staat er. Nog even wat content vullen, een menu structuurtje opzetten en wat afbeeldingen uploaden en de website kan gelanceerd worden. Ja, de website mag live.

Toch gaat het vanaf hier niet lekker, je website komt niet naar voren in Google. Staat je website wel in de index van de zoekmachine? Er zijn een aantal punten die je even kunt nalopen om er zeker van te zijn dat je e.e.a goed hebt staan. Als je zelf het beheer doet van je website kun je ze zelf nakijken als je een webmaster of beheerder hebt die je website onderhoud, stem het dan even af.

1. Website niet indexeerbaar door Google

De website staat live en is zichtbaar op www.domeinvanjewebsite.nl alleen kom je hem nergens tegen, ook niet als je zoekt op de domeinvanjewebsite naam zelf. Vreemd, Google heeft je domein niet opgenomen in haar index. Dit kan verschillende redenen hebben. Ik krijg wel vaker de vraag waarom Google een website niet kan indexeren. Vaak komt het dan op dezelfde punten neer.

Tijdens de ontwikkeling van de website wordt ervoor gezorgd dat Google de website in ontwikkeling niet kan indexeren. Dit doordat in de Robots.txt of in parameters van het CMS de parameters zodanig staan ingesteld dat Google de website niet mag crawlen. Je kunt zelf eenvoudig controleren of je website wel of niet in de index is opgenomen.

Stappen ter controle:

  1. Check of je site in de index is opgenomen? Deze check kun je eenvoudig zelf uitvoeren door voor de url van je website “site:” te plaatsen. Als je een resultaat terugkrijgt dan heeft Google je website wel degelijk in de index staan. Hoe ziet dit eruit: site:www.domeinvanjewebsite.nl
  2. Controleer je Robots.txt Ga naar je Robots.txt en open de file en kijk of er “User-agent: * Disallow: /” staat. Als dit er staat zeg je tegen de iedere robot dat hij voorbij moet gaan.
  3. Check je CMS op NODINDEX NOFOLLOW Het kan zijn dat binnen het CMS dat je gebruikt er een parameter is die aangevinkt is en die je moet uitvinken zoals bijvoorbeeld in WordPress. Ook kan het zijn dat de “NOINDEX NOFOLLOW” is opgenomen in de meta name van je pagina’s.

2. Verkeerde woordkeuze in je pagina’s

Je website is niet vindbaar, vreemd of juist heel verklaarbaar? De teksten van je website zijn klaar en je website kan geindexeerd worden door Google maar je komt je pagina’s niet tegen in de zoekresultaten als je zoekt. Veelvuldig zie ik daarbij terug dat de inhoud en gebruikte woorden in pagina’s niet in lijn liggen met de zoekopdrachten. Zoekopdrachten die jij en bekenden zelf ingeven om na te gaan of je website al omhoog komt in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Eigenlijk heb je daarmee zelf al het antwoord gegeven op de reden waarom je pagina überhaupt niet in de resultaten zichtbaar zal zijn. Je woordgebruik in de website is niet afgestemd op het zoekgedrag.

Als je content gaat schrijven voor je website bedenk dan vooraf op welke zoekwoorden en of zoekzinnen je je pagina wilt laten scoren in de zoekresultaten. Hoe specifieker je durft te zijn, hoe groter de kans dat de resultaten zullen volgen. Durf daarbij voorbij te gaan aan de container begrippen waarop iedereen naar voren wil komen. Ben consequent in je woordgebruik en ga niet spammen door de woorden, of combinatie van woorden, in veelvoud in op pagina naar voren te laten komen. Ga ook niet werken met verborgen teksten of andere trucage. Schrijf unieke content voor jouw website.

3. Schrijf teksten en voorkom veelvuldig gebruik van pdf’s of afbeeldingen

Zorg ervoor dat je website leesbare content in zich heeft voor robots van zoekmachines zoals Google. Natuurlijk kun je een pdf mooier opstellen door in Word een tekst met opmaak en afbeeldingen aan te maken en deze vervolgens als PDF op te slaan en dan te plaatsen in een pagina op je website. Geweldig als je een bezoeker naslag werk via een pdf wilt aanbieden om te downloaden. Zorg voor indexeerbare content. Maak gebruik van tekst op die desbetreffende pagina, schrijf relevante content gericht op hetgeen je wilt aanbieden via je pdf document. Dat je de pdf extra aanbied ter download is prima.

4. Linkbuilding op zichzelf is niet het doel

Linken met heel de wereld, dat is goed voor mijn zoekresultaten hoor ik herhaaldelijk. HO even. Ja, linkbuilding is een onderdeel binnen de ranking factoren van Google voor je website. Ga hier wel zorgvuldig mee om, ga niet als een dolle (sorry voor mijn woordkeuze) met “jan en alleman” aan het linken. Ga GEEN link pakketten kopen, deze worden nog dagelijks aangeboden.

Linkbuilding is goed, kies zorgvuldig. Nog belangrijker, schrijf waardevolle content in je website, creëer waarde voor je doelgroep. Durf kennis te delen of help anderen bij het mogelijk oplossen van problemen die zij ondervinden en je zult zien dat er linkbuilding tot stand komt. Hoe? Doordat je artikel wordt gedeeld door anderen of omdat andere website naar jouw artikel verwijzen of omdat andere website graag met je willen linken.

Deze vorm van linkbuilding vraagt zeker wat van je, het gaat niet automatisch. Heb geduld en schrijf voor je bezoekers, niet voor de zoekmachines. Schrijf waardevolle informatie voor je bezoekers en doelgroep. Is dit dan voor iedereen van toepassing? Vaak niet, voor sommigen is het bekend voro anderen juist niet. Deze bezoekers zullen je wellicht dankbaar zijn dat je informatie met hen deelt. Vraag mensen om je artikel of pagina te delen als het voor anderen interessant kan zijn.

5. Zet je titels en meta-description zelf

Voorkom automatisch gegenereerde titels en meta-descriptions. Bepaal zelf je titels en meta-description per pagina in je website. Natuurlijk hoef je dit niet te doen en zal een CMS dit voor je doen op basis van ingave van een onderdeel als menu-item of pagina naam. Helaas zie ik dikwijls de standaard waarden die automatisch door het CMS worden gegenereerd. Ben creatief en bedenk je eigen titels en meta-description. Als je je website niet zelf beheerd, vraag dan aan de beheerder om hier aandacht aan te geven en te zorgen dat deze informatie in lijn komt te liggen met de content van de pagina zelf. Hierdoor maak je het geheel van je pagina en je website sterker voor SEO.

Vraag jij jezelf af: Wat is SEO? Klik dan de link en lees het artikel waarin ik dat uitleg. Heb je hulp nodig om je website wel geïndexeerd te krijgen omdat het niet lukt, bel mij dan gerust.

Mobiele versie afsluiten