Zoekmachine optimalisatie

Je vindbaarheid in google verbeteren? Is dit je vraag.

Schakel een SEO specialist in. Ik, mijn team, helpt je om jouw website of webshop organisch beter vindbaar te maken in de zoekresultaten. Gericht op jouw doelgroep(e) en hun zoekgedrag. Pak aan en scoor hoger in Google.

Wat is SEO eigenlijk?

Zoekmachine optimalisatie of te wel search engine optimization wil zeggen dat je een website of webshop heel gericht optimaliseert voor zoekmachines. Het doel hierbij is om hoger te ranken in organische zoekresultaten van Google. Hierdoor krijg je meer bezoekers en dus met een goede conversie meer omzet en groei.

Door zoekopdrachten te vertalen naar zoektermen die worden opgenomen binnen jouw website of webshop. Zodat jouw website, zonder dat je hoeft te adverteren, meer bezoekers aantrekt. Hoe hoger je ranking op zoektermen, long tail en short tail, hoe groter de kans dat nieuwe bezoekers doorklikken naar jouw website. Waarmee de kans op meer conversie toeneemt.

SEO kent 3 pilaren 

Om beter vindbaar te worden in de zoekmachines optimaliseer je vanuit de drie hoofdpilaren waarop SEO is gestoeld.

  1. Technische optimalisatie
  2. On-page / content optimalisatie
  3. Off-page / linkbuilding

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Wil jij dat jouw website organisch gevonden wordt? Dan is zoekmachine optimalisatie belangrijk. Er zijn tegenwoordig verschillende manieren waarop je bezoekers naar je website kunt trekken. Een belangrijke is via organische zoekopdrachten, via SEO optimalisatie.

Als we naar zoekresultaten in de zoekmachine van Google kijken zien we meerdere vormen terug. De twee oudste zijn organische zoekresultaten verbonden aan zoekmachine optimalisatie en betaalde zoekresultaten of te wel Google adverteren. Voor een vertoning binnen de organische zoekresultaten optimaliseer en verbeter je jouw website of webshop. Deze organische resultaten bestaan ook uit verschillende weergaven. Zo kennen  we lokale zoekresultaten, featured snippets en antwoord blokken en normale zoekresultaten.

De weergave meerdere zoekresultaten als volgt,  de snippet die je te zien krijgt in de zoekresultaten bestaat uit een aantal onderdelen.

  • De titel van de content
  • De url van het adres op je website of webshop
  • De meta-omschrijving, ook al bepaald Google wat er getoond wordt.
  • Eventueel een afbeelding, vaak op mobiel en bij een featured snippet

Weergave van vertoningen in de zoekresultaten van Google Ads, adverteren en Google organische resultaten.

Weergave van vertoningen in zowel betaalde als organische zoekresultaten in Google

Met dit voorbeeld is direct duidelijk hoe belangrijk het is om aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie. Je wilt niet dat je afhankelijk blijft van alleen betaalde advertenties om zo bezoekers naar je website te trekken. Want als je stopt met betalen kom je niet meer voor in ze zoekresultaten. Daardoor ben je direct niet meer vindbaar voor jouw doelgroep en zullen ze een ander kiezen.

Komen bezoekers via organische zoekresultaten naar je website dan zijn daar geen kosten aan verbonden. Nog belangrijker, als je even wat minder wilt investeren in de optimalisatie van je website betekent dit niet dat je rankings direct weg zijn. Dit kan zelfs een hele tijd op orde blijven, waarbij je wel afhankelijk bent van de activiteit van je concurrenten. Dus is jouw website goed vindbaar in de organische zoekresultaten dan blijven relevante bezoekers komen en dit aantal zal groeien. En nog belangrijker, meer relevante bezoekers is een hogere kans op meer omzet.

Voordelen van zoekmachine optimalisatie op een rij

  • Zoekmachine optimalisatie – SEO – betekent meer relevante bezoekers naar je website zonder dat je per click hoeft te betalen
  • De inzet van SEO speelt in op de vraag, pull-marketing. Iemand zoekt, heeft een behoefte of vraag en ziet jouw website in de zoekresultaten.
  • Door het optimaliseren van je website met SEO verbetert ook de conversie
  • Aanvragen, leads, via organische resultaten zijn waardevoller dan via betaalde Ads
  • Relevantie speelt een grote rol voor zoekmachines in het bepalen van rankings, door de inzet van SEO is de kans groter dat jij relevante bezoekers op je site krijgt
  • SEO is en werkt langdurig door in zoekresultaten. SEO is een duurzame strategie die blijft doorwerken, ook als stop je met optimalisatie werkzaamheden.

Voor welke zoekmachines richt je SEO in

Om direct antwoord te geven op deze vraag, voor de zoekmachine van Google. Natuurlijk, er zijn meer zoekmachines actief, maar allen werken min of meer vergelijkbaar met Google. Vanuit een zoekopdracht wil je organisch het meest relevante antwoord eerst tonen. Kijken we naar de statistieken dan gebruikt het merendeel van Nederland Google als zoekmachine, boven de 92%. Vervolgens komt Bing en zo zijn er nog een paar. We zetten met zoekmachine optimalisatie dus in op hoge rankings in de zoekresultaten van Google.

Google gebruikt hiervoor een algoritme dat uit vele factoren bestaat om uiteindelijk de posities van jouw website in de zoekresultaten te bepalen. Los van Google zullen er wellicht meer zoekmachines komen maar dat zien we tegen die tijd wel. Soms kan het in een niche markt anders zijn, maar neem van mij aan voor nu kijken we alleen naar Google.

Het optimaliseren van je website betekent kennis van vele factoren die bepalen waarmee je scoort. Google voert frequent updates uit om haar zoekresultaten te verbeteren en daarmee is het belangrijk dat je dit ook goed monitort.

Het algorimte van Google

Het algoritme is meer dan een wiskundige formule alleen en een groot geheim. De complexiteit is enorm en updates met aanpassingen volgen in een rap tempo van klein tot groot. Door de jaren heen is er meer en meer bekend geworden, zeker van de basis factoren die van belang zijn. De essentie van de zoekmachine en hoe je je website hiervoor moet optimaliseren. Hierdoor weten we wat we allemaal moeten doen om een website te optimaliseren en kunnen we de organische vindbaarheid van een website of webshop verbeteren.

Er wordt wel eens gezegd, het Google algoritme bestaat uit honderden verschillende factoren waarmee de zoekwoord posities van een website worden bepaald. Iedere factor kent daarbij zijn eigen waarde en weegt mee in het totaal van alle factoren. Daarbij neemt google ook je concurrenten mee, de branche waarin je zit en de zoekintenties. Dus als jij een geoptimaliseerde website hebt in relatie tot het algoritme van Google dan zul jij hoger scoren dan die andere website die dan niet voor elkaar heeft.

Updates van  het Google algoritme

Relevante content tonen in de zoekresultaten naar aanleiding van een zoekopdracht is de missie van Google zeg maar. Hiervoor moet je zorgen dat jouw website rekening houd met de factoren van het Google algoritme. Waarbij we weten dat hier met regelmaat updates en wijzigingen doorgevoerd worden. De updates zijn er ook om zogenaamde blackhat SEO tegen te gaan.

Wat kun jij zelf sowieso toepassen binnen je website. Iedere pagina in je website moet voorzien zijn van een goede relevante titel en meta omschrijving die aangeeft waar de inhoud van die pagina over gaat. Zorg ervoor dat je dit minimaal op orde hebt. Binnen WordPress websites kun je dit eenvoudig doen via de Yoast SEO plugin.

De missie van Google is om een zo relevant en goed mogelijk resultaat te tonen op basis van de zoekopdracht. Daarbij weegt de kwaliteit van de inhoud van de pagina zwaarder dan alleen een ingevulde titel of meta omschrijving. Zorg ervoor dat het geheel in lijn ligt en klopt. Een website pagina met goede en kwalitatieve waarde zal over het algemeen hoger scoren dan slechte content waarbij de meta gegevens wel zijn ingevuld. Waarbij we wel breder moeten kijken dan alleen deze factoren, het is geen garantie. Er zijn ook nog steeds trucages die werken. Totdat een update er een streep door haalt. We hebben binnen het Google algoritme met meer dan 20o factoren te maken.

Er zijn duizenden wijzigingen in het algoritme per jaar, kleine en grote aanpassingen. Allemaal tot doel om de gebruikerservaring van de zoekmachine Google te verbeteren. Hierdoor veranderen ook de wegingsfactoren die de rangorde bepalen van de zoekresultaten. De grote updates, core updates, zijn vaak goed zichtbaar in de resultaten omdat er dan verschuivingen plaatsvinden. Hier ligt vaak een oorzaak aan ten grondslag bij een website.

Zo kunnen er na aanpassingen in het algoritme factoren een andere weging krijgen, denk bijvoorbeeld aan de mobielvriendelijkheid van een website. Google geeft via Google Search Console aan dat indexing voor mobiel zwaarder weegt dan voor desktop. Dit kan betekenen dat je website binnen de mobiele zoekresultaten daalt of andersom. Ben je bewust van deze aanpassingen, vraag een SEO specialist om je te helpen.

Het bijhouden van de wijzigingen en de Google algoritme updates behoren bij mijn dagelijkse werkzaamheden, hiervoor hebben we toegang tot een overzicht van de updates waardoor we kunnen anticiperen op mogelijke verschuivingen in de rankings. Zo blijf je ook na een update goed vindbaar in de organische zoekresultaten.

Optimalisatie (SEO) van jouw website op 3 vlakken

SEO gaat verder dan alleen het opnemen van zoekwoorden in je teksten of het schrijven van een extra tekst in je website. Een website beter vindbaar maken betekent dat je op drie vlakken actief moet werken. Hier moet je afhankelijk waar je staat, SEO nul meting, op inzetten. Kijken waar de prioriteit ligt. Deze drie vlakken zijn:

  1.  De techniek van je website
  2. De content in je website
  3. Linkbuilding

De techniek van een website alleen al is een complex iets. Een website bouwen kan tegenwoordig iedereen met de verschillende tools die er zijn. Tenminste een mooi plaatje opzetten. Maar hoe zit het met de techniek erachter. Dit is niet jouw vakgebied en dit is wel één van de drie pilaren voor zoekmachine optimalisatie. Een technisch geoptimaliseerde website vergroot de gebruikerservaring, gebruikersvriendelijkheid, van een bezoeker en draagt ervoor zorg dat zoekmachines de gehele website makkelijk kunnen scannen en indexeren. Binnen de techniek speelt snelheid, de laadtijd, een steeds grotere rol en is dit meer en meer van invloed op de conversie binnen een website. Een snelle website zonder fouten of errors scoort beter op vindbaarheid. Denk hier niet te makkelijk over.

Naast de techniek van de website komt de content binnen je website naar voren. Content, of te wel de inhoud, van je website is de tweede pilaar binnen zoekmachine optimalisatie die van groot belang is. Het doel van de content in je website is om jouw bezoekers te informeren. Door deze te optimaliseren zorg je ervoor dat deze nog beter aansluit bij wat potentiële klanten zoeken binnen de zoekmachines. De zoekopdrachten worden door het algoritme van Google vertaald in het tonen van de meest relevante websites.

Zorg ervoor dat je relevante en waardevolle content op je website plaatst die aansluit bij de zoekopdracht of vraag die men via de zoekmachines invult. Hierdoor verbeter je de vindbaarheid van je website op de juiste zoektermen. Klikken de bezoekers eenmaal door op basis van de vertoning in de zoekresultaten is het belangrijk dat de inhoud aansluit bij wat ze zoeken zodat de pagina en website beter converteren.

Dan hebben we nog linkbuilding als derde pilaar onder zoekmachine optimalisatie. Voor een goede vindbaarheid is het opbouwen van externe links naar je website belangrijk. Andere relevante websites moeten daarbij linken naar jouw website. Zo ontstaat er een backlink-profiel. Het doel is dat je op deze manier autoriteit opbouwt met je website binnen jouw vakgebied en of branche.

Technische SEO

Alle zoekmachines, ook Google, vinden het belangrijk dat een website technisch in orde is. Een technisch geoptimaliseerde website heeft meer waarde en is daarmee beter vindbaar. Een website die snel laad, geen 404 pagina’s in zich heeft en voorzien is van een geldig ssl certificaat. Allemaal factoren die bepalend zijn voor de gebruikerservaring van je bezoekers.

Jij houd ook niet van wachten, je wilt goed en snel geholpen worden met de juiste antwoorden op je vragen. Je wilt ten alle tijden voorkomen dat er irritatie ontstaat bij jouw potentiële klanten. Zoekmachines wegen deze technische aspecten steeds zwaarder mee. Daarbij komt dat technisch geoptimaliseerde website door zoekmachines beter te crawlen zijn waardoor artikelen en pagina’s beter worden geïndexeerd.

Hieronder een aantal van deze technische SEO factoren op een rij voor optimalisatie:

  • Het gebruik van een SSL certificaat
  • Het gebruik van caching
  • Een responsive website
  • De laadtijd van je website
  • Een xml-sitemap
  • Een robots.txt
  • Een SEO vriendelijke url structuur
  • Gebruik van canonicals

Hierbij heb je vaak je webbouwer en of hosting partij nodig, technische SEO is één van de lastigste onderdelen binnen zoekmachine optimalisatie. De specialisten van Kwaaijongens helpen je hier graag bij. Zij weten als geen ander wat er nodig is om een website SEO technisch te optimaliseren.

Content optimalisatie

Content optimalisatie ook wel on-page SEO genoemd. Zoekmachines zoals Google houden bij hoe lang een bezoeker op je website zit en hoe langer dit is hoe beter de informatie aansluit. Waarom zou je anders blijven als bezoeker. Daarmee gezegd hebbende draagt kwalitatieve en goede content bij aan betere posities in de zoekresultaten.  Het is eigenlijk heel simpel, als de content aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker zal deze langer blijven en is de kans groter op een conversie omdat ze antwoord krijgen op hun vraag. Het is daarom belangrijk om de content van je website af te stemmen op jouw doelgroep(en) en hen te voorzien van relevante waardevolle inhoud.

Los van echte bezoekers willen zoekmachines, Google, jouw website steeds beter begrijpen. Hiervoor gebruiken ze speciale technieken. Doordat zoekmachines in staat zijn websites en de informatie daarop steeds beter te begrijpen kunnen ze de relevantie nog beter beoordelen in relatie tot een zoekterm. Daarmee zijn ze in staat om nog relevantere zoekresultaten te laten zien. Hier wil jij met jouw website voor jouw zoektermen bij staan. Zo hoog mogelijk als dan.

Door goede content vergroot je de autoriteit van je website en daarmee de zoekresultaten. Waarbij gezegd moet zijn dat content breder is dan alleen tekst. Afbeeldingen, video’s en andere animaties zijn mits geoptimaliseerd onderdeel van goede kwalitatieve content binnen je website.

Om je alvast op weg te helpen hierbij een aantal aandachtspunten voor je content op een rij:

  • Gebruik de juiste zoektermen in je teksten
  • Gebruik headings/kopjes zoals H1, H2 en H3 op je pagina’s
  • Zorg dat de content uniek is en makkelijk leesbaar
  • Vermijd kopieën, of te wel duplicated content in je website
  • Maak gebruik van geoptimaliseerde afbeeldingen
  • Maak gebruik van logische links ipv lees meer

Linkbuilding

Linkbuilding heeft als doel om de autoriteit van je website te vergroten. Hiervoor wil je waardevolle inkomende links vanaf andere websites naar jouw website. Ben een gewaarschuwd mens als je denkt dit even snel te doen door links in te kopen door gebruik te maken van linkbuilding pakketten zonder goed backlink profiel.

Twee factoren zijn erg belangrijk binnen linkbuilding, relevantie en autoriteit. Hoe betere links vanaf websites met een hoge autoriteit hoe meer waarde deze toevoegen aan jouw website. Google gaat daardoor jouw website als autoriteit zien binnen jouw vakgebied of branche. Waardoor je beter vindbaar wordt op de door jouw gebruikte zoektermen waarop je wilt scoren.

Linkbuilding wordt vaak misbruikt om matige website autoriteit te geven, er is nog veel trucage op dit vlak aanwezig met negatieve gevolgen voor de ranking van jouw website. Tot aan Google penalties toe. Dit kan zelfs lijden tot het niet meer vindbaar zijn van je website in de organische zoekresultaten van Google.

Je hebt verschillende soorten externe links.

  • Links die je verdiend doordat je een goed artikel hebt waar anderen naar verwijzen of delen. Dus verdiend..
  • Links op directories die je kunt kopen, linkruil en in de vorm van betaalde artikelen op andere sites. Betaalde links.
  • Links die je kunt inzetten vanaf eigen media zoals andere sites, social media en meer. Eigen netwerk links zeg maar. Ook wel earned media, paid media en owned media genoemd in distributie van content.

Linkbuilding kan krachtig zijn mits goed ingezet. Vraag specialisten je hierbij te helpen, dit is tijdrovend indien je dit op een juiste wijze wilt toepassen. Ga voor duurzame linkbuilding en niet voor het snelle resultaat.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden of zelf oppakken?

Voor een deel kun je zoekmachine optimalisatie zelf oppakken. Dagelijks begeleiden onze seo specialisten, van Kwaaijongens, relaties. Hierbij  coachen en sturen we klanten aan die zoveel mogelijk zelf willen oppakken op gebied van SEO, met name on-page SEO.  Waarbij we zelf nog altijd de eindcontrole en het overzicht houden van de ingezette SEO strategie.

Bedenk je goed dat zoekmachine optimalisatie een tijdrovende klus is, misschien niet direct in het begin. Maar wel op het moment dat je harder wilt groeien en de vindbaarheid aanzienlijk wilt verbeteren. Er zijn ruim 200 factoren die bepalend zijn voor de ranking van jouw website in de zoekresultaten. SEO is een continue proces dat onderhouden moet worden, kijkend naar bestaande content verbeteringen, technische veranderingen en de autoriteit. Allemaal afgestemd op het algoritme van Google en de vele aanpassingen die dit een dynamische wereld maakt.

Wil jij voor langere tijd een goed vindbare website hebben die scoort in de zoekmachine die Google heet. Neem dan contact op. En ben je ervan bewust dat resultaten van zoekmachine optimalisatie tijd kosten, denk daarbij aan maanden, Denk gerust aan 6 tot 12 maanden van actief optimaliseren voordat resultaten doorzetten. Ga anders adverteren, dan heb je direct resultaat. Maar weet dat als je stopt alles stopt.

Wil jij zoekmachine optimalisatie zelf oppakken, heb je tijd en kennis om dit voor langere tijd vol te houden? Of wil je vanuit een goed opgezette SEO strategie met een betrouwbare partner SEO gestructureerd en consequent aanpakken. Zoekmachine optimalisatie is interessant voor ieder bedrijf, kijk daarbij wat reëel is als investering tegenover je verdiensten of omzet groei. Neem daarbij minimaal 6 tot 12 maanden in acht om verkeerde verwachtingen te voorkomen. Wil je zoekmachine optimalisatie aan Kwaaijongens uitbesteden. Neem dan contact op.

SEO tools en kennis zijn van groot belang

SEO, een prachtig vakgebied dat vraagt om specifieke kennis en de juiste tools. Om succesvol te zijn heb je beiden nodig. Kennis van alle drie de pilaren, techniek, content en linkbuilding. Tools om te kunnen meten en inzicht te verkrijgen van resultaten, wijzigingen en risico’s. Of je nu een groot bedrijf hebt of klein, zoekmachine optimalisatie is goed uit te besteden. Zonder kennis is verbeteren van de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten en onbegonnen weg.

Buiten de kennis zijn SEO tools belangrijk om inzicht en analyses te kunnen uitvoeren voor verdere verbetering van de ranking van je website of webshop. Om te beginnen kun je gebruik maken van de tools van Google zoals Google Search Console, Google Analytics en Goolge Ads voor de keyword planner.

Een SEO bureau maakt daarbij breder gebruik van tools om zoekmachine optimalisatie op het hoogste niveau uit te kunnen voeren. Daarbij heeft een ieder zin eigen voorkeuren en werkt men met meerdere tools. Hier zitten vaak behoorlijke investeringen aan vast die jij niet als bedrijf alleen wilt dragen.

Eric Reuser, een helpende hand in online succes

SEO advies of ondersteuning nodig?

Eric Reuser
(eigenaar Kwaaijongens)

Bel: 06-24386088
Mail: eric@kwaaijongens.nl