Eric Reuser

Jeep Wrangler JK 4-deurs 2007 – Youngtimer

Een jongensdroom die is uitgekomen. Een Jeep roept bij mij een soort vrijheid op, robuust, stoer en rebels, herinneringen aan mijn jeugd. Waar mijn vader vroeger vertelde over zijn diensttijd en zijn interesse in alles wat te maken had met WO-II. Iedere oorlog film over WO-II die op TV kwam heb ik denk ik wel gezien samen met mijn vader.  Hoe een kleine jongen de Jeep zag in deze films, en gegrepen werd door de filmbeleving. Later groeide deze jongensdroom alleen maar verder uit, de jeep stond voor mij bovenaan aan mijn verlanglijstje.

En dan ben je 18 jaar

Vanaf mijn 16e kreeg ik de mogelijkheid om te rijden van mijn vader, hoe vet is dat. Voor die tijd best normaal denk ik achteraf. Enfin, ik mocht rijden in de auto’s van mijn vader en dat was kicken. Echt, hoe gaaf. Zeker als je dan bij een stoplicht komt te staan met de politie naast je. Zweetdruppeltjes op het voorhoofd en klamme handjes kan ik je zeggen. Mijn vader zei dan, rustig aan jongen. Gewoon rijden zoals je de hele tijd al doet. Jaja makkelijk gezegd pa, maar ik moet het wel even doen. Geen probleem, ze draaiden gewoon af en ik zette mijn reis ook voort. In die tijd waren brommers, schakelbrommers, ook hip en ik wilde toch anders zijn dan alle anderen. Iedereen reed en Honda MT, MB of MBX. Dus kocht ik een Yamaha DT, verhoogd en snel. Waarom zou ik nog mijn rijbewijs halen, ik was vaak sneller ter plaatse dan mijn ouders met de auto. En ik kon ook de weg verlaten en binnendoor scheuren. Hoe heerlijk, die mate van vrijheid. Dus ik wist, ik wil ook mijn motor rijbewijs halen. Dan toch maar gaan lessen en mijn rijbewijs gehaald. Mooi nu kan ik een Jeep kopen. Mijn oog was gevallen op een Jeep Cherokee, hoe gaaf zijn die.

Kopen is één, rijden is twee

Yes, op zoek naar een Jeep Cherokee. De prijzen in die tijd waren te overzien, al zou ik hiervoor wel moeten lenen. Maar ja, een 4-liter motor. Dat is even wat anders. Dat ding slurpt benzine. Daar vervloog mijn droom. Om nu een Jeep te kopen en op de oprit te laten staan, dat ging me te ver. Had ik het maar wel gedaan, was denk ik een goede belegging geweest als je de prijzen tegenwoordig bekijken voor deze gave verschijning. Dus dag Jeep. Op naar een eerste auto, ja hoor een Fiat Panda 45. Ach dit ding was ook hoekig, van binnen best kaal, dus met een beetje fantasie. Nou ja, heel veel fantasie. Nee, hoe zeer je ook je best doet. Maar eerlijk is eerlijk, mijn Panda heeft mij in mijn militaire diensttijd goed gediend in het op een neer rijden naar Langemannshof in Duitsland. Waar ik onderdeel was van het 43 Tankbataljon Regiment Huzaren van Sytzama (RHVS) dat er sinds 1973 gelegerd was. Ik denk dat ik met mijn Fiat Panda zelfs een snelheidsrecord mee heb gereden.

De jaren die volgen

Na mijn diensttijd gaan werken, diverse banen met verschillende privé en lease auto’s verder. Waar een Jeep geen optie was komt het moment dat ik met mijn accountant aan het praten ben over auto’s. Ik wil een youngtimer kopen, een auto van 15 jaar oud die in de belastingregeling van yountimers valt. Een Auto van 2007 op dat moment. Met 35% bijtelling over de fiscale waarde van de auto. Dit is niet de aanschafwaarde. Vraag dit goed na als je overweegt zelf een youngtimer te kopen. Mijn advies in deze is om een taxateur in te schakelen en een fiscale taxatierapport op te laten stellen. Het grote voordeel, een auto kost nu eenmaal toch geld. Mijn droomauto popte weer op in mijn hoofd. Ga ik voor een Jeep Cherokee van 2001 of ouder of ga ik voor en Jeep Wrangler van 2007.

Jeep Wrangler JK Youngtimer

De Jeep, stoer, robuust, beeld van vrijheid voor mij en gewoon mijn jongensdroom. Mijn kinderen kwamen ook nog met een Range Rover sport, ook heel gaaf. Alleen heb ik hier zoveel verhalen over gehoord dat ik hier niet echt enthousiast over kon worden. Ook al had ik het hier toch vaak over omdat het gewoon een gave bak is. En je ziet ze overal. Dus bij de zoektocht naar een youngtimer diverse Range Rovers online bekeken, zelfs een afspraak gemaakt om te gaan kijken. En toen, ja toen kwam die ene Jeep voorbij. Verliefd kan ik je wel zeggen, alle ratio verdwenen. Pure emotie kwam naar boven met de drang dit monster te kopen. Hoezo fiscale waarde, hoezo kopen is één en rijden is twee. Een afspraak gemaakt, samen met mijn zoon en vrouw en naar een adres. Geen bedrijf maar een privé persoon. Alarm, alarm en nogmaals alarm zou je zeggen. Maar toen kwam hij om de hoek en mijn zoon en ik keken elkaar aan en wisten, dit gaat hem worden. Een Jeep Wrangler JK 4 deurs, 3.8 liter V6. Ach hij rijd gemiddeld 1 op 6. Valt best mee als je bedenkt dat alles zakelijk is. De Jeep valt ook direct onder hobby. En, een hobby mag geld kosten ;-)

Belastingdienst

Dus kopen is één, dit was zo geregeld. Yes mijn jongensdroom is vervult. Ik heb een Jeep! En wat voor één. Wat een ander er ook van vind. Maar dan, de belastingdienst. Hij is van 2007, dus 15 jaar oud en daarmee een youngtimer. Kicken, maar wat is nu de fiscale waarde. Ehm, toch niet de aanschafwaarde want dan ben ik terug bij af. Dan kan ik hem op de stoep zetten en laten staan. De bijtelling is dan niet te overzien. Dus een taxateur gezocht die bekend is met deze regeling, Euroexpertise. Ja, dat klinkt goed. De fiscale waarde is beduidend lager en daarmee is de Jeep en de bijtelling een fractie aan kosten die ik bij andere auto’s ook had. Alle andere kosten zijn zakelijk, dus zijn kosten. Prima, daar kan ik mee leven. Hoe gaaf. Nu ruim een half jaar verder en 10.000 kilometer ben ik nog altijd heel blij met deze aankoop. De Jeep is alleen de Jeep niet meer zoals ik hem kocht. De Jeep heeft een transformatie ondergaan en is mijn vrijheid, mijn soort camper waarmee we heerlijk de wereld in kunnen en kunnen gaan en staan waar we willen. Tenminste als de weg die ik wil gaan niet is afgesloten.

Rijden was twee, toch

Ja, kopen was één. Rijden is twee. Ja, de Jeep rijd gemiddeld 1 op 6 benzine. Dat is wel wat duurder dan de gemiddelde auto, alleen vind ik dat je een Jeep Wrangler niet kunt vergelijken met een andere auto. Dus is de Jeep het meer dan waard. Ik ben denk ik een Jeeper, zoals ik ondertussen lees op forums en bepaalde groepen op social media. Daar kan ik mee leven. Ik ben blij en dat is waar het volgens mij om gaat in het leven. Plezier hebben in hetgeen je doet. Nou plezier heb ik, iedere keer als ik in mijn Jeep stap. Kicken!

Jeep als kampeermiddel

De Jeep had al een paar gave extra’s, het Rhino rooftop rack waar je alles op kwijt kunt. De gave grill en motorkap. En last but not least, hij is ook nog eens 2 inch verhoogd en heeft een paar sloffen waar je U tegen zegt. Dus ik was en ik ben in de wolken. In mijn hoofd was ik hem al aan het ombouwen naar een soort Camper, mijn op maat kampeermiddel. Dit is waar ik de komende maanden mee aan de slag zou gaan. Dat stond vast.

Mobiele versie afsluiten