SEO strategie voor ZZP’er

Ben jij ZZP’er en je hebt een website maar geen bezoekers en geen aanvragen. Dan is het tijd om de SEO strategie voor ZZP’er toe te gaan passen. Waarom zijn je concurrenten wel succesvol op internet. Waarom hebben zij hoge posities in Google en jij niet. De kans is zeer groot dat zij gebruik maken van de SEO strategie voor de ZZP’er en daarmee succesvol zijn.

Wat is SEO eigenlijk

SEO staat voor Search Engine Optimalization of te wel zoekmachine optimalisatie. Door deze technieken, werkzaamheden, toe te passen in je website zul je zien dat jouw website en de vindbaarheid daarvan gaat verbeteren. Je website zal hoger gaan scoren in de organische zoekresultaten van Google. Niet de betaalde AdWords posities maar de gratis vermelding. Door SEO toe te passen, op een correcte wijze, blijven je resultaten stabieler waardoor je beter en langer scoort in Google. Je zult SEO wel moeten onderhouden, immers je concurrenten staan niet stil op het internet en met hun werkzaamheden aan hun website en andere online kanalen.

Pas White hat SEO toe en geen black hat

Dit vraagt om wat uitleg, Google is de laatste jaren meer en meer bezig om de resultaten te schonen. Zodat juist die websites met waardevolle content voorrang krijgen op websites die links inkopen, content spammen en meer toepassen. Google introduceert keer op keer regels en filters om zo de resultaten te verbeteren. Diverse websites hebben door het toepassen van black hat SEO penalties ontvangen en daling ervaren in de zoekresultaten. En terecht.

Hoe zet je een SEO strategie op

Eigenlijk is het heel simpel alleen raken we verward door de term SEO omdat dit vaak een zwarte doos is. Je weet niet waar erin zit, moet en meer. Maar ga terug naar de basis van je bedrijf.

  • Welke diensten producten biedt je aan
  • In welke regio ben je actief
  • Waarin onderscheidt jij je tov van concurrenten
  • Wie is je doelgroep

Bovenstaande vragen zijn slechts enkele vragen die naar voren komen en die je leiden naar de SEO strategie voor het web. Naast de content voor op je website neem je ook de kanalen mee op het internet. Denk daarbij aan social media zoals;

  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • LinkedIn

Denk daarbij ook aan een kanaal als Youtube en Google mijnbedrijf.

Youtube is het twee search platform naast Google waar bezoekers zoeken naar antwoorden op hun zoekopdrachten en met Google mijnbedrijf zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt met je bedrijfsvermelding

Wat doet de concurrentie

Vervolgens kijk je goed naar wat je concurrentie doet, waar zijn ze actief, waarmee zijn ze actief op het internet en welke kanalen zetten ze in. Welke elementen, sterktes zetten ze in. En waar schieten ze tekort als je kijkt naar je eigen aanbod.

Goede voorbereiding halve werk

Een goede voorbereiding maakt dat je SEO strategie zijn vruchten gaat afwerpen. Met het opstellen van je SEO strategie heb je een handvest in handen als leidraad voor alle activiteiten op het internet en zelfs daarbuiten.

Bepaal vervolgens je zoekwoorden en combinaties

Nu je een goed beeld hebt van de SEO aanpak, de strategie, die je gaat inzetten bepaal je waarop je gevonden wilt worden. Alle ingrediënten heb je voorhanden om de juist zoekwoorden, combinaties, op te stellen waarop je gevonden wilt worden. Hierbij maken we een onderscheid in de short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Meer over short- en long tail zoekwoorden.

Wacht niet langer, wordt succesvol op internet

Waar wacht je op, jij hebt als ZZP’er net als ieder ander bedrijf alle kansen om hoge posities te realiseren in de zoekresultaten van Google. Ik hoop je met dit artikel over de SEO strategie voor ZZP’er wat meer inzage te hebben gegeven hoe je hiermee aan de slag kunt. Wil je een helpende hand, vraag dan een SEO specialist om hier samen met je naar te kijken.