Vindbaarheid website testen

Website niet vindbaar in Google

Toets de vindbaarheid van je website

Je hebt een website laten bouwen. Toets de vindbaarheid van je website. Je hebt de website toch niet alleen voor jezelf laten bouwen? Als SEO expert werk ik voor ZZP’er tot aan grote bedrijven in Brabant om hun websites hoog te laten scoren in de zoekmachines als Google. Ook jou help ik in het beter vindbaar maken van je website. Je website is al klaar of mogelijk nog in ontwikkeling. Als je website al live staat en hij staat opgenomen in Google dan kun je je vindbaarheid gaan aanpakken. Staat je website nog niet in Google? Focus je dan daar eerst op. Een helpende hand nodig, bel dan.

SEO? Wat is dat en waar staat het voor?

De term SEO staat voor Search Engine Optimalization of te wel zoekmachine optimalisatie. Voor mij vanzelfsprekend maar niet voor iedereen, vandaar even de verklaring. Je kan hier zelf mee aan de slag of je kunt een SEO expert inhuren die je helpt om hoog te scoren in Google. Vooraf wordt dan bekeken op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en meer. Er is dan een goed beeld van hetgeen je wilt bereiken en waarop je gevonden wilt worden in de zoekmachines. Vervolgens ga je gericht aan de slag of laat je dit voor je doen. Voordeel van goede SEO is dat alles wat je opbouwt blijft bestaan ook al stop je ermee. Nee, niet voor altijd. SEO, zoekmachine optimalisatie, is een proces. Je concurrenten zitten ook niet stil. Maar dit even terzijde. Het toesten van de vindbaarheid van je website begint eigenlijk al voor de bouw van je website.

Keuze websitebouw in relatie tot vindbaarheid

Ken je de uitspraak goedkoop is duurkoop? Vast wel, meer en meer kom ik tegen dat ondernemers. Met name ZZP’ers kiezen vaak voor de laagste prijs, waar op zich niets mee is, om een website laten bouwen. Iemand kent nog wel een paar jonge gasten die dat even snel voor je willen doen. Maar stel je de vraag: wat wil ik met de website bereiken? Een website is niet alleen een visitekaartje, het is een marketing instrument dat je heel goed kunt inzetten. Hoe je website gebouwd gaat worden en of er gebruik gemaakt wordt van een CMS, content management systeem, kan invloed hebben op de vindbaarheid van je website op het moment dat deze live staat. Ik adviseer hierin om altijd gebruik te maken van een Open Source CMS platform voor de bouw van je website. Daarbij kijk ik vooral naar de functionaliteit, wie het beheer doet en doelstellingen. Wil jij weten welk CMS voor jouw website bouw goed past?

Wat is Open Source en waarom dan kiezen voor een dergelijk CMS? Het gaat wat ver om dit nu helemaal uit te leggen enkele punten van belang zijn;

  • Onafhankelijkheid van je bouwer, je kunt altijd verhuizen naar een ander
  • SEO vriendelijk, alle SEO onderdelen zijn invulbaar
  • Makkelijk om zelf ook beheer van je site in te vullen
  • Heel veel functionaliteit door plugins of extensies

Er is natuurlijk meer, ik vind deze 4 wel tot de top behoren waarom je voor een Open Source CMS kiest. De techniek binnen je website, de code of te wel hoe je website is geprogrammeerd drukt ook een stempel op de vindbaarheid van je website. Een SEO expert zal hier zeker naar kijken om alle onderdelen binnen SEO in lijn te brengen om het optimale resultaat en dus topposities in Google te kunnen realiseren.

Hoe komt je website hoger in Google

Je website is gebouwd, staat live en is opgenomen in de index van Google. Maar nog niet vindbaar, dus werk aan de winkel. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je website hoger in Google komt te staan. Één van de onderdelen is ervoor te zorgen dat je content hebt in je website die aansluit bij de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Dit kunnen zoekwoorden zijn van één woord of meerdere woorden. Nu is het scoren op één woord vaak een stuk lastiger omdat iedereen in jouw business daarop wil scoren. Meerder zoekwoorden, zoekzinnen kun je specifieker maken op zoek naar jouw niche. Wij noemen dat short tail en long tail zoekwoorden. Wil je hier uitleg over kijk dan bij uitleg “short tail” en “long tail” zoekwoorden.

SEO en social media

SEO en social media, dit mag je zien als een vorm van linkbuilding. Linkbuilding is één van de 3 hoofdonderdelen in het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Google heette zelf vroeger Backrub. Waarmee kort gezegd ze voor ogen hadden hoe meer links naar een site wijzen hoe belangrijker de site zal zijn. Er zijn wel wat nuances aan te brengen die van belang zijn. Om terug te komen op social media, je kunt hier heel mooi gebruik van maken om artikelen of informatie over producten, diensten en andere zaken te delen op social media met een link naar de content in je website. Linkbuilding gaat verder dan dit maar pas dit toe en zie de verandering.

Meten is weten

Meten is weten, dat staat als een huis. Als je website in de index van Google staat kun je door het aanmaken van een Google analytics account zien hoeveel bezoekers je op je website krijgt, hoe ze binnenkomen, wat ze bekijken en meer. Je maakt zoals gezegd een Google analytics account, koppel dit account aan je website door de code te plaatsen of via een parameter in je CMS. Door dit te doen kun je zien of je website vindbaar is op internet en hoe. Natuurlijk kun je zelf ook controles uitvoeren, geef zelf de zoekopdrachten in in Google en kijk of je website erbij staat op pagina 1. Zorg er wel voor dat je cache (je zoekgeschiedenis) schoon is en dat je geen vertekend beeld voorgeschoteld krijgt door de browser die je gebruikt. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik hoor ik sta altijd en overal op pagina 1 met mijn zoekwoorden. Als ik dan de cache leeggooi worden mensen ook nog boos omdat ze er niet meer staan. Gebruik Google analytics en je weet het. Nogmaals, meten is weten.

Denk je nu, ik heb wat vragen maar aan wie kan ik die stellen? Schroom dan niet en stel je vraag. Ik probeer er altijd een paar te beantwoorden of ik schrijf er volgende keer wat over en kun je het mogelijk hier nalezen. Je kunt mij ook als SEO expert inhuren, dit kan al voor 1 uur SEO advies of SEO coaching zoals ik dat wel zeg.

Je kunt ook een keer op vrijdag middag naar mij komen, niet allemaal tegelijk natuurlijk. Ik geef je dan vrijblijvend advies. Of je vraagt een korte SEO scan aan. Ik koppel dan een paar praktische zaken terug. Het is aan jou.