Zoekwoorden onderzoek, voeg je zoekwoord toe aan content

Zoekwoorden onderzoek

Als je het zoekwoorden onderzoek hebt afgerond heb je bepaald welke zoekwoorden je wilt gaan gebruiken in je website of webshop. Bij het schrijven van de content van je website neem je de zoekwoorden op zodat deze terugkomen in de pagina’s, artikelen of andere content onderdelen. Waar, hoe en waarom?

Waarom is het belangrijk
Het is belangrijk om de zoekwoorden in je content op te nemen. Je wilt de zoekmachines laten weten welke zoekwoorden van belang zijn voor het indexeren van je website. Hierdoor kunnen de zoekmachines detecteren welke zoekwoorden (termen) belangrijk zijn en mee moeten wegen voor de indexering en positionering. Hierdoor kan de match gemaakt worden tussen hetgeen iemand zoekt en de resultaten die de zoekmachine laat zien.Zoekwoord in content opnemen

Waar op letten bij invoegen van zoekwoord in content
Het is belangrijk om een combinatie te maken van 2 tot 4 zoekwoorden om terug te laten komen op iedere pagina van je website. Hoe pas je dit toe en waar moet je op letten bij het invoegen van de zoekwoorden. Je pagina bestaat uit een aantal onderdelen die ik hieronder kort zal toelichten.

Zoekwoord in page title

De volgens mij en vele andere SEO specialisten belangrijkste plaats is de titel van je pagina. Je pagina titel dient een korte samenvatting te bevatten van je pagina inhoud zodat deze in lijn ligt.

  • Let op de lengte van je pagina titel, niet meer dan 70 tekens
  • Gebruik je focus zoekwoord, mogelijk twee als dit sterker is naar je bezoeker
  • Zorg ervoor dat de inhoud van je pagina titel uniek is per pagina

Zoekwoord in Meta Description

Over de meta description lopen de meningen al geruime tijd uiteen of deze er nu wel toe doet of niet. Als je niet weet wat dit is lees dan het artikel “Wat is een meta-description?” op de kwaaijongens kennisbank / blog.  Mijn mening en visie hierin is om ook je meta description af te stemmen op de inhoud van de pagina die je toont. De meta description is een korte samenvatting van je pagina waarmee je degene die zoekt wilt verleiden om door te klikken naar jou pagina van de website. Er staan er 10 op pagina 1 van Google en je wilt dat die van jou aanspreekt. Neem ook hierin je focus zoekwoord voor de pagina op. Let ook hier op de lengte van het aantal tekens dat je gebruikt, hou tussen de 150 en 160 tekens aan. Het kan zijn dat dit weer een keer wijzigt.

H1 – ZoekwoordWebdesign Oss - zoekwoord in content

Als we kijken naar header tags zoals wij, seo specialisten, ze noemen dan kennen we H1 tot H6. Deze volgorde is ook bepalend voor de waarde toekenning richting de zoekmachines. ga hier zorgvuldig mee om binnen de content van je pagina. Deze heading tags zijn zichtbaar binnen de pagina van je website, de pagina titel en meta description daarentegen niet. Deze zitten aan de achterzijde in de code. Zet je headings goed op en zorg dat deze op iedere pagina uniek zijn en blijven.

Zoekwoord in content

Voor de bezoeker van je website is dit dé informatie waarmee je de bezoeker aanspreekt. Stem de inhoud af en schrijf deze voor de bezoeker en niet voor de zoekmachines bots. Natuurlijk is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze technisch optimaal zijn ingericht. Maar dit mag niet de overhand krijgen. Je schrijft immers voor je bezoeker. Voor de zoekmachines is het zo dat ze aangetrokken worden door unieke en waardevolle content over een onderwerp met relevante waarde voor haar bezoekers. Los daarvan nemen de robots de zoekwoord dichtheid mee in het bepalen van de waarde. “TE” is niet goed dus ga zorgvuldig om met hoe vaak je je zoekwoord in de pagina inhoud laat terugkomen.

  • Indien logisch, laat je zoekwoord in de eerste paragraaf van je inhoud terugkomen
  • Neem alle zoekwoorden voor de pagina op in de rest van de inhoud van de pagina
  • Pas op met geforceerd plaatsen van zoekwoorden, je schrijft voor je bezoeker

Zoekwoorden in alt-text van afbeelding

Afbeeldingen zeggen meer dan 1000 woorden is het niet? Voor de menselijke bezoeker geldt dit zeker, wij zien immers de afbeeldingen in de pagina van de website. Voor de zoekmachines en robots ligt dit anders. Daarom is het van belang je afbeeldingen een logische benaming te geven, liefst afgestemd op je zoekwoord. Geef daarnaast de Alt-text van de afbeelding een naam met je zoekwoord erin of gelijk aan je zoekwoord. Mocht nu een afbeelding om welke reden dan ook niet geladen worden door een webbrowser staat de alt-text er.

Zoekwoord in URL

Als je pagina’s aan het schrijven bent, bedenk dan ook hoe deze in de structuur van je website passen. Zijn het losse pagina’s of berichten. Of moet de pagina gekoppeld worden aan een menu-item. Bij deze overwegingen is het van belang ook te kijken naar de url die je wilt opbouwen. Zorg ervoor dat in de url opbouw liefst ook je zoekwoord naar voren komt. Er wordt wel eens gezegd kies een domeinnaam waarin je zoekwoord is opgenomen, dit kan voor je werken alleen als de content niet relevant is en dus laag in waarde voor de zoekmachines kom je niet ver. Deze pagina’s of one page sites zullen gaan zakken, kies dus bewust.

Zoekwoord in anchor text

Wat is een anchor text, een linkje binnen de pagina die je schrijft. Dit linkje verwijst of naar een ander deel van de tekst of naar een andere interne pagina binnen je website of naar een externe url. Ook hierin is het van belang dat je bewust kiest of je in deze tekst je zoekwoord opneemt. Puur van uit SEO gekeken is het van belang, maar niet alles zeggend.

Zoekwoord in meta keyword tag

Ja, en nu begint de discussie. Deze meta-keywords zijn niet meer van belang, in veel CMS systemen is de mogelijkheid opgenomen om deze tags te plaatsen. Je kunt deze dus negeren of gebruiken naar eigen inzicht. Als je besluit wel gebruik te maken, vul dan je zoekwoord en en geen verbasteringen of synoniemen of… Ben consequent.

Mocht je naar aanleiding van dit artikel hulp willen op gebied van SEO en hoe pas je dit toe binnen je website, bel of mail me.