Uitleg long tail en short tail zoekwoorden
Zoekwoord keuze bij SEO
Long tail en short tail zoekwoorden?
Zoekwoorden bepalen is nodig om je website te laten scoren in de zoekmachines. Maar termen als “short tail zoekwoorden” en “long tail zoekwoorden”? Wat zijn dit en waarom gebruik je ze binnen je website? Deze vraag komt steeds vaker naar voren. Tijd voor uitleg, ik hoop in Jip en Janneke taal.
Om bezoekers naar je site te krijgen verplaatsen we ons in die bezoeker. We vragen ons zelf af waarop een mogelijke bezoeker zal zoeken als men een product, dienst of service zou willen afnemen die jij wilt aanbieden via jouw website.
Maar waarom dan deze termen long- en short tail?
In een zoekwoorden onderzoek kijk men al gauw alleen naar de woorden met veel volume. Ik noem dit ook wel container woorden. Het is vaak één woord of een combinatie van twee waar niet alleen jij op gevonden wilt worden maar de hele wereld om je heen. Natuurlijk zet dit zoden aan de dijk qua bezoekers op je site als je met deze zoekwoorden “short tail genaamd” hoog in Google staat. De vraag is alleen zijn dit allemaal bezoekers die converteren, contact opnemen of een mail sturen. Helaas niet.
Stel je voor je bent fotografe, je vind het superleuk om met mensen te werken en fotografeert het liefst babytjes in een zo natuurlijk mogelijke omgeving. Heel spontaan en persoonlijk waarbij een baby je voorkeur heeft omdat de onschuld en het plezier hiervan ook op jou afstraalt. Een dergelijke fotoshoot is jouw passie.
Het woord “fotoshoot” is dan het zoekwoord om op te scoren in Google. Dit zoekwoord heeft een aantal kenmerken zeg maar:
- Hoog zoekvolume
- Veel concurrentie
- Één woord, een container begrip zeg maar gerust
- Short tail = “fotoshoot”
Hierop scoren in Google is prachtig maar er zit ook veel ruis in opgesloten. Het gaat niet over een baby maar over een fotoshoot in algemene zin. Laten we de stap naar long tail zetten. Als we kijken naar wie onze doelgroep is in deze dan zijn het vaak de jonge ouders. Hoe praten die over hun baby, wat komen we tegen op social media en andere media. Welke trends zien we en termen. Allemaal vragen om gerichte long tail zoekwoorden of zoek zinnen eigenlijk op te stellen. Veel jonge gezinnen, moeders praten over hun newborn. Ze hebben newborn feestjes thuis met alles erop en eraan. Maar nog geen mooi professionele foto’s van hun newborn. Laten we eens een vertaling maken naar zoek zinnen voor deze doelgroep.
De woorden en factoren voor long tail zoekwoorden
We hebben woorden en factoren als:
- fotoshoot
- baby of newborn
- persoonlijk, onze werkwijze
- thuis, in vertrouwde omgeving van de baby
- wellicht een regio waarbinnen we foto’s willen maken.
Samenstelling van de long tail zoekwoord combinatie
Laten we een long tail zoekwoord combinatie of zoekzin maken waarop we willen scoren in Google. Kijk naar een logische opbouw in zin, welke volgorde hanteren we? Stel 3 + 2+ 1 + 4 = long tail!
Dus “persoonlijke newborn fotoshoot thuis” aangevuld met een plaats of regio als je wilt. Dit is een long tail zoekwoord samenstelling. De bezoekers aantal zijn laag maar zeer gericht. Daarbij durf ik je te zeggen dat indien je long tail toepast in combinatie met short tail je site een boost geeft in de zoekresultaten van Google.
Sterker nog, door long tail goed in te zetten zal de som van deze resultaten vaak groter zijn dan het rendement op short tail zoekwoorden. Als iemand op je website binnenkomt op basis van een zoekopdracht als ” persoonlijke newborn fotoshoot thuis? dan is dit een zeer relevante bezoeker met koopgedrag. Is de webpagina dan goed ingericht en spreekt deze de bezoeker aan, dan hebben we conversie.
Uitleg short tail en long tail zoekwoorden
Met dit artikel help ik je hoop ik op weg in hoe je met SEO binnen jouw website aan de slag kunt. SEO is niet zwart / wit, dus neem de tijd in het vormen van je zoekwoorden. Meet, analyseer en pas aan of verbreed. Mocht je vragen hebben, schroom niet even contact op te nemen.