Tips voor een goede SEO tekst
Een Goede SEO tekst, hoe doe je dat?
Ik krijg best vaak de vraag over hoe een goede SEO tekst op te stellen? Waar moet de SEO tekst aan voldoen? Nu is daar in mijn ogen geen eenduidig antwoord in te geven. Wel zijn er een aantal aspecten waar je rekening mee dient te houden. Klinkt alweer stellig, maar doe er je voordeel mee.
- Zorg voor een duidelijke focus op je zoekwoord / onderwerp of zoekzin
- Zorg ervoor dat je geen zoekwoord spamming toepast, dus niet te vaak gebruiken
- Denk aan de positie van je zoekwoord in de tekst, de opmaak en hele pagina
- Denk aan een effectieve tekst opbouw / structuur
- Maak gebruik van semantiek en synoniemen
- Durf te schrijven en blijf relevant
- Blijf unieke tekst gebruiken, geen kopie gedrag op een paar woorden na
- Creëer kwaliteit en meerwaarde voor je bezoeker
Is dit het? Nee, er zijn meer on-page pagina elementen die belangrijk zijn voor zoekmachine geoptimaliseerde tekst. Zo dien je ook te kijken naar je url opbouw, de links die vanuit de tekst naar een andere pagina gaan. De gebruikte afbeeldingen in combinatie met alt text. Laten we ons nu vooral focussen op de tekst zelf. Nu ben ik geen tekstschrijver, dus vergeef me soms mijn zinsopbouw of wellicht nog erger. Ik wil je in mijn woorden uitleggen waar je op moet letten. Vervolgens kun je kiezen om een SEO tekstschrijver te vragen je te helpen of zelf aan de slag te gaan.
Schrijf een tekst voor je bezoeker en maak Google blij
Een tekst, artikel, blog of wat dan ook schrijf je voor je bezoeker. Je wilt met je tekst, de uitleg en mogelijke aandachtspunten, toegevoegde waarde leveren en hoger scoren in Google. Door een juiste SEO content pagina te schrijven kan de Googlebot het onderwerp van je pagina, landingspagina, bepalen. Als Google dit goed kan doen dan heb je een voordeel ten opzichte van andere teksten en sites die ook hoog willen scoren op het onderwerp. Waardoor de ranking van je hele website in Google weer positief wordt beïnvloed.
SEO teksten, focus zoekwoord en de positie daarvan in je pagina
Je focus zoekwoord, zoekzin waarop jij de aandacht wilt leggen en de plaats daarvan in je pagina is belangrijk. Zorg dat je dit voor ogen blijft houden. Je wilt het liefst voor ieder focus zoekwoord, zoekzin, een unieke tekst schrijven. Vaak zie je dat men toch verschillende zoekwoorden wil verwerken in één pagina. Hierdoor krijg je versnippering, ben je daar bewust van. Ik vind het te stellig om te zeggen dat het niet mag, wellicht is je tekst sterk genoeg om voor een hoge positie te zorgen. Dit is weer afhankelijk van de concurrentie. De positie van je focus zoekwoord is van belang in je paginatekst. Daarnaast de dichtheid, hoe vaak het voorkomt en de omgeving. Met de omgeving bedoel ik afbeeldingen, de links en andere elementen op de pagina.
Zorg ervoor dat je je focus zoekwoord opneemt in een aantal onderdelen van je pagina, belangrijk zijn;
- De pagina titel
- De artikel kop (H1)
- De eerste alinea van je tekst
- Een volgende alinea kop (H2)
Het liefst wil je je focus zoekwoord vooraan in de eerste alinea van je tekst opnemen. Google geeft de meeste waarde aan het eerste deel van je tekst, zorg ervoor dat je je focus zoekwoord hierin opneemt. Met de kanttekening niet te forceren, denk aan je bezoekers. Voor hen schrijf je de tekst. Verbeeld jezelf dat je maar een klein stukje van de tekst te zien krijgt en dat je verder moet scrollen om de rest te lezen. Zorg ervoor dat je bezoeker en Google getriggerd worden in de eerste alinea aangaande het onderwerp. Als het interessant is leest je bezoeker verder of haakt af. Ik hoop trouwens dat je er nog bent.
Voorkom zoekwoord spamming
De dichtheid van je keyword ten opzicht van de tekst is van belang. Schrijf geen teksten die vol staan met de focus termen. We noemen dit de keyword ratio. Vaak wordt dit in een percentage uitgedrukt en kun je dit met verschillende online applicaties meten. Of je kunt simpelweg via “ctrl+f” in je browser scherm het zoekscherm zoeken. Dit licht dan op en zo kun je vaak zelf al snel bepalen of je dit storend vind of niet. Klinkt simpel maar werkt effectief. Dus ga niet spammen, schrijf bewust en maak gebruik van semantiek en synoniemen. Ik ga hier geen uitspraken doen over hoe vaak of hoe hoog het percentage mag zijn. Blijf bij je gevoel en richt je op je bezoeker.
Semantiek en synoniemen in je tekst
Nu wordt het ook voor mij lastiger zeg ik wel eens, ik ben geen journalist of tekstschrijver. Ik ken ze wel en werk er graag mee samen. Ik ga je als lezer toch wat proberen uit te leggen over hoe Google naar teksten kijkt en deze probeert te interpreteren alsof het een persoon is. Als we aan een banaan denken, dan hoort daar een kleur bij en die is dan vaak geel. Tenminste zo kijk ik er zelf naar. Een Ferrari is daarentegen een sportauto uit Italië en rood. En SEO is zoekmachine optimalisatie voor websites om hoger te ranken. Het zijn logische verbanden tussen woorden, voorwerpen en of entiteiten die met elkaar verbonden zijn. Door deze te gebruiken leren we als het ware de zoekmachines hier mee om te gaan en zo de waarde in tekst te herkennen die wij als mens zelf al toevoegen zonder dat we het daadwerkelijk lezen.
Voldoende en unieke tekst is belangrijk
Schrijf je een landingspagina voor SEO dan mag je best wat schrijven, durf teksten te schrijven van 300 woorden en meer. Vaak blijkt dat 300 woorden voor een SEO landingspagina aan de lage kant is, hoeveel dan precies wel kan ik niet aangeven. Er wordt wel eens gesuggereerd een aantal van 500 woorden aan te houden. Dit is niet heilig. Belangrijk is dat de tekst van een landingspagina uniek moet zijn. Het heeft geen zin om om teksten te kopiëren van andere websites of vanuit je eigen website. (ook al wordt dit nog wel eens door Google in Nederland door de vingers gezien) Ik raad het af, al is het soms lastig als je ziet dat een ander er hoog mee scoort in de zoekresultaten.
Kwaliteit en meerwaarde voor je bezoeker
Ja, kwaliteit en meerwaarde voor je bezoeker is wat je wilt bereiken met je tekst. Tenminste dat heb ik nu ook proberen te doen. Door dit artikel over een goede SEO tekst hoop ik handvatten, inzichten mee te geven waarmee je met een ander oog naar de teksten op je website kijkt. Herschrijf ze of schrijf nieuwe landingspagina’s waarbij je de handvatten in acht neemt, meet vervolgens wat Google ermee doet. En vraag mensen ernaar als ze contact opnemen. Hoe vond men de tekst van je pagina, hoe heeft je bezoeker de tekst ervaren. Waarom sprak de tekst aan en wat is de reden tot contact. Ik hoop je als bezoeker meerwaarde te hebben geleverd. Graag hoor ook ik van je hoe je de tekst hebt ervaren. Mail me gewoon. Je mag de tekst ook delen via social media zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.
Tips voor een goede SEO tekst op maat!
Wil je hier meer over weten of wil je mijn hulp als SEO specialist of SEO coach in roepen, bel of mail me.